اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏

ضرورت استمرار اجراى احكام‏

صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر رهبری پشتیبانی

مذهبی
توحید
مهدویت
معاد
نماز
قرآن
احکام
امر به معروف و نهی از منکر
حجاب
اثر منفی دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج
ازدواج
محرم
نگاه
ابلیس
گناه
نبوت
روزه
خمس
زکات
عاشورا و امام حسین
آیا می دانید ؟
احادیث ، روایات ، داستان
احادیث ناب
روایات ناب
داستان ناب
کتاب و گفتۀ بزرگان
علمی
اجتماعی
حق الناس
رشوه
مطالب جالب
دیگر مطالب
واقعیات جامعه غرب
تاثیر سایتها و فیلمهای غیر اخلاقی
مد و مدگرایی
پزشکی
مشکلات مبتلا به
دانلود
مناجات حاج منصور ارضی
سید مهدی میر داماد
نرم افزار کاربردی موبایل
دانلود سخنرانی
موبایل
کتاب
نرم افزار
کامپیوتر
نرم افزار
کتاب
اخبار
سینما و تلوزیون
رژیم پهلوی
سخنرانی استاد پناهیان


حجاب
حجاب
روزه
نماز
روزه
امر به معروف و نهی از منکر
نگاه حرام
نگاه
اسرار روزه
روزه درمانی
امر به معروف
نهی از منكر
ماه رمضان
امر به معروف و نهی از منكر
شیطان




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 180
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 223
بازدید ماه : 470
بازدید کل : 15935
تعداد مطالب : 285
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


ضرورت استمرار اجراى احكام‏

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-PostCategory->


ضرورت استمرار اجراى احكام‏

حضرت محمد

 

بدیهى است ضرورت اجراى احكام، كه تشكیل حكومت رسول اكرم (ص) را لازم آورده، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست؛ و پس از رحلت رسول اكرم (ص) نیز ادامه دارد. طبق آیه شریفه، احكام اسلام محدود به زمان و مكانى نیست و تا ابد باقى و لازم الاجراست‏(1). تنها براى زمان رسول اكرم (ص) نیامده تا پس از آن متروك شود، و دیگر حدود و قصاص، یعنى قانون جزاى اسلام، اجرا نشود؛ یا انواع مالیاتهاى مقرر گرفته نشود؛ یا دفاع از سرزمین و امت اسلام تعطیل گردد. این حرف كه قوانین اسلام تعطیل‏پذیر یا منحصر و محدود به زمان یا مكانى است، بر خلاف ضروریات اعتقادى اسلام است.

بنا بر این، چون اجراى احكام پس از رسول اكرم (ص) و تا ابد ضرورت دارد، تشكیل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره ضرورت مى‏یابد. بدون تشكیل حكومت و بدون دستگاه اجرا و اداره، كه همه جریانات و فعالیتهاى افراد را از طریق اجراى احكام تحت نظام عادلانه درآورد، هرج و مرج به وجود مى‏آید، و فساد اجتماعى و اعتقادى و اخلاقى پدید مى‏آید. پس، براى اینكه هرج و مرج و عنان گسیختگى پیش نیاید و جامعه دچار فساد نشود، چاره‏اى نیست جز تشكیل حكومت و انتظام بخشیدن به همه امورى كه در كشور جریان مى‏یابد. بنا بر این، به ضرورت شرع و عقل آنچه در دوره حیات رسول اكرم (ص) و زمان امیر المۆمنین على بن ابی طالب (ع) لازم بوده، یعنى حكومت و دستگاه اجرا و اداره، پس از ایشان و در زمان ما لازم است.

براى روشن شدن مطلب این سۆال را مطرح مى‏كنم: از غیبت صغرا تا كنون كه بیش از هزار سال مى‏گذرد و ممكن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشریف بیاورد، در طول این مدت مدید احكام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود، و هر كه هر كارى خواست بكند؟ هرج و مرج است؟ قوانینى كه پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجراى آن 23 سال زحمت طاقت فرسا كشید فقط براى مدت محدودى بود؟ آیا خدا اجراى احكامش را محدود كرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغرا اسلام دیگر همه چیزش را رها كرده است؟

اعتقاد به چنین مطالبى یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است.

به ضرورت شرع و عقل آنچه در دوره حیات رسول اكرم (ص) و زمان امیر المۆمنین على بن ابی طالب (ع) لازم بوده، یعنى حكومت و دستگاه اجرا و اداره، پس از ایشان و در زمان ما لازم است

هیچ كس نمى‏تواند بگوید دیگر لازم نیست از حدود و ثغور و تمامیت ارضى وطن اسلامى دفاع كنیم؛ یا امروز مالیات و جزیه‏(2) و خراج (3) و خمس (4) و زكات‏(5) نباید گرفته شود؛ قانون كیفرى اسلام و دیات و قصاص باید تعطیل شود. هر كه اظهار كند كه تشكیل حكومت اسلامى ضرورت ندارد، منكر ضرورت اجراى احكام اسلام شده، و جامعیت احكام و جاودانگى دین مبین اسلام را انكار كرده است.

 

رویه امیر المۆمنین على بن ابی طالب (ع)

امام علی

 

پس از رحلت رسول اكرم (ص)، هیچ یك از مسلمانان در این معنا كه حكومت لازم است تردید نداشت. هیچ كس نگفت حكومت لازم نداریم. چنین حرفى از هیچ كس شنیده نشد. در ضرورت تشكیل حكومت همه اتفاق نظر داشتند. اختلاف فقط در كسى بود كه عهده‏دار این امر شود و رئیس دولت باشد. لهذا، پس از رسول اكرم (ص)، در زمان متصدیان خلافت و زمان حضرت امیر (ع)، هم حكومت تشكیل شد. سازمان دولتى وجود داشت و اداره و اجرا صورت مى‏گرفت.

 

ماهیت و كیفیت قوانین اسلام‏

دلیل دیگر بر لزوم تشكیل حكومت، ماهیت و كیفیت قوانین اسلام (احكام شرع) است. ماهیت و كیفیت این قوانین مى‏رساند كه براى تكوین یك دولت و براى اداره سیاسى و اقتصادى و فرهنگى جامعه تشریع گشته است:

اولًا، احكام شرع حاوى قوانین و مقررات متنوعى است كه یك نظام كلى اجتماعى را مى‏سازد. در این نظام حقوقى هر چه بشر نیاز دارد فراهم آمده است: از طرز معاشرت با همسایه و اولاد و عشیره و قوم و خویش و همشهرى و امور خصوصى و زندگى زناشویى گرفته تا مقررات مربوط به جنگ و صلح و مراوده با سایر ملل، از قوانین جزایى تا حقوق تجارت و صنعت و كشاورزى. براى قبل از انجام نكاح و انعقاد نطفه قانون دارد و دستور مى‏دهد كه نكاح چگونه صورت بگیرد، و خوراك انسان در آن هنگام یا موقع انعقاد نطفه چه باشد، در دوره شیرخوارگى چه وظایفى بر عهده پدر و مادر است، و بچه چگونه باید تربیت شود، و سلوك مرد و زن با همدیگر و با فرزندان چگونه باشد.

پس از رحلت رسول اكرم (ص)، هیچ یك از مسلمانان در این معنا كه حكومت لازم است تردید نداشت. هیچ كس نگفت حكومت لازم نداریم. چنین حرفى از هیچ كس شنیده نشد. در ضرورت تشكیل حكومت همه اتفاق نظر داشتند. اختلاف فقط در كسى بود كه عهده‏دار این امر شود و رئیس دولت باشد. لهذا، پس از رسول اكرم (ص)، در زمان متصدیان خلافت و زمان حضرت امیر (ع)، هم حكومت تشكیل شد. سازمان دولتى وجود داشت و اداره و اجرا صورت مى‏گرفت

براى همه این مراحل دستور و قانون دارد تا انسان تربیت كند- انسان كامل و فاضل- انسانى كه قانون متحرك و مجسم است و مجرى داوطلب و خودكار قانون است. معلوم است كه اسلام تا چه حد به حكومت و روابط سیاسى و اقتصادى جامعه اهتمام مى‏ورزد تا همه شرایطْ به خدمت تربیت انسان مهذب و با فضیلت درآید. قرآن مجید و سنت شامل همه دستورات و احكامى است كه بشر براى سعادت و كمال خود احتیاج دارد. در کتاب كافى فصلى است به عنوان تمام احتیاجات مردم در كتاب و سنت بیان‏6) شده است و كتاب یعنى قرآن، تِبیانُ كُلِّ شَیْ‏ءٍ(7) است. روشنگر همه چیز و همه امور است.

امام سوگند یاد مى‏كند (طبق روایات) كه تمام آنچه ملت احتیاج دارد در كتاب و سنت هست‏(8). و در این شكى نیست. ثانیاً، با دقت در ماهیت و كیفیت احكام شرع درمى‏یابیم كه اجراى آنها و عمل به آنها مستلزم تشكیل حكومت است؛ و بدون تأسیس یك دستگاه عظیم و پهناور اجرا و اداره ، نمى‏توان به وظیفه اجراى احكام الهى عمل كرد.

در مقاله بعدی بعضى موارد را ذكر مى‏كنیم .

 

پی نوشت :

1-      برای نمونه به آیات : 52 سوره ابراهیم ، 2 سوره یونس ، 49 سوره حج ، 40 سوره احزاب و70 سوره یس .

2-      جزیه مالی است که اهل کتاب به حکومت اسلام می دهند و در ازای آن جان و مال و عرض ایشان از سوی حکومت اسلام حمایت می شود .

3-      خراج مقدار مالیاتی است که حکومت اسلامی برزمینهائی که به دست مسلمانان فتح شده وموسوم به " اراضی خراجیه " است می بندد .

4-      خمس یکی از حقوق واجب دراسلام که با احراز شرایط به اموال هفتگانه تعلق می گیرد .

5-      زکات مالیات حکومت اسلامی است که با شرایط آن از 9 جنس گرفته می شود .

6-      اصول کافی ، ج 1 ، ص 76 – 80 کتاب فضل العلم .

7-      نحل / 89

8-      اصول کافی ، ج 1 ، ص 76و77

بخش اعتقادات شیعه تبیان

 

 

 

 


 

 

منبع :

-  امام خمینی ، ولایت فقیه ، ص 18 – 22

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
 

دو شنبه 16 مرداد 1398برچسب:ضرورت استمرار اجراى احكام‏ , احکام,

 

مطالب گذشته

·

حجاب ارسال در : 1398/11/18 19:15

·

آیامیدانید ...؟ 4 ارسال در : 1398/05/10 20:26

·

آیا در قرآن برای راهپیمایی هم آیه داریم؟ ارسال در : 1398/05/01 16:02

·

دعوت مراجع تقلید برای حضور در راهپیمایی روز قدس ارسال در : 1398/05/01 15:58

·

دو شبکه ماهواره ای فارسی زبان که در شب اربعین سنگ تمام گذاشتند!+ تصاویر ارسال در : 1398/04/29 18:37

·

روابط دختر وپسر از دیدگاه قرآن ارسال در : 1398/04/29 18:31

·

شباهت نظر رهبر انقلاب و پناهیان در مورد فرج و تحول در جهان ارسال در : 1398/04/28 16:50

·

داستان اراده محکم و همت بلند یک دختر ارسال در : 1398/04/23 17:18

·

داستان جالب عابد و سگ ارسال در : 1398/04/23 17:17

·

عشق واقعی... ارسال در : 1398/04/23 17:15

·

حکایت حمایت از حامیان حضرت علی(ع) ارسال در : 1398/04/23 17:09

·

عابد و شیطان ارسال در : 1398/04/23 17:08

·

تمنا ارسال در : 1398/04/23 17:07

·

تلخ ارسال در : 1398/04/23 17:05

·

چهار سخنی که زاهد را تکان داد! ارسال در : 1398/04/23 17:00

·

ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن ارسال در : 1398/04/23 16:55

·

شیطان و فرعون ارسال در : 1398/04/23 16:52

·

داستان جالب بهلول و شکستن سر استاد ارسال در : 1398/04/23 16:34

·

حکایت آن درخت ارسال در : 1398/04/23 16:27

·

حدیثی زیبا ارسال در : 1398/04/20 18:16




لطفا برای بهبودی وبلاگ نظر بدهید و اگر مطلبی دارید که مفید است به abdekhodam@yahoo.com ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ درج شود ، با تشکر ، یا علی .



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تحفۀ هوشیاری و آدرس tohfeyehushyari.LoxBlog.Com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







-------------------------- --------------------------


>